Skip to main content

Je weerstand verhogen met de juiste voeding is in deze tijd van het jaar geen overbodige luxe. Het najaar is begonnen, de tijd waarin een verkoudheid geregeld om de hoek komt kijken en een griep niet te voorkomen lijkt. Zeker in een tijd als deze, waar COVID-19 het gesprek van de dag is, is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen en je weerstand te verhogen met de juiste voeding. Zo voorkom je dat je verkouden of ziek wordt en zorg je ervoor dat je lichaam een eventuele griep beter aan kan. 

Wat is weerstand?

Weerstand is het beschermende vermogen van je lichaam om negatieve invloeden van buitenaf tegen te gaan. Het lichaamseigen afweersysteem, ook wel immuunsysteem genoemd, bepaalt de hoogte van de weerstand dat je lichaam indringers biedt. De antistoffen en witte bloedcellen in dit systeem bestrijden samen virussen en bacteriën die je lichaam binnenkomen en jouw gezondheid in gevaar brengen. Het is dus essentieel om jouw weerstand op niveau te houden om ziektes te voorkomen. Een belangrijke factor voor het verhogen van je weerstand is een gezonde levensstijl en het nuttigen van de juiste voeding. 

Juiste voeding om de weerstand te verhogen 

Om je weerstand te verhogen met de juiste voeding is het belangrijk dat je weet welke voeding en voedingsstoffen hierbij belangrijk zijn. Daarom hier een lijstje met voeding die jij extra tot je kunt nemen om je weerstand te verhogen. 

Zaden en noten

Zaden en noten (ongezout) bevatten verschillende stoffen die je weerstand verhogen en helpen om griep te bestrijden. Ze zitten vol eiwitten, gezonde vetten en vezels. Daarnaast bevatten ze belangrijke vitamines en mineralen. Erg gezonde noten zijn bijvoorbeeld amandelen, baru noten, cashewnoten en hazelnoten. Wat zaden betreft kun je goed voor chiazaad of hennepzaad kiezen. Deze zitten vol vitaminen, mineralen, eiwitten en omega-3 vetten, wat je weerstand zeker ten goede komt. 

Knoflook

Al jarenlang wordt knoflook gezien als krachtig medicijn tegen allerlei kwaaltjes. De allicine die in knoflook aanwezig is, is een krachtige stof die ons immuunsysteem een boost geeft en helpt bij griep en verkoudheid. Let wel op, het gaat hier om rauwe knoflook, dus niet gekookt of gebakken. Daarbij helpt knoflook bij een te hoge bloeddruk, is het goed voor hart- en bloedvaten en bestrijdt het schimmelinfecties. 

Gember

Ook gember wordt al jarenlang gebruikt als krachtig natuurlijk geneesmiddel. Het zit bomvol antioxidanten en heeft een ontstekingsremmende werking. Daarnaast helpt het tegen maag- en darmklachten. Zeker tijdens koude dagen is het heerlijk om dagelijks een kop verse gember thee te drinken. Het is super gezond en geeft je een warm gevoel. 

Sinaasappels 

In het najaar een extra sinaasappel eten of persen geeft een boost aan je weerstand. Deze fruitsoort zit vol met vitamine C, wat een belangrijke vitamine is om je weerstand te verhogen. Je hoeft alleen geen overdaad aan vitamine C binnen te krijgen. De teveel ingenomen vitamine C plas je namelijk gewoon weer uit. 

Chilipeper

Chilipeper bevat capsaïcine, wat een positieve werking heeft op je gezondheid. Het verbetert je bloedcirculatie, kalmeert je luchtwegenen en helpt bronchitis te voorkomen. Daarbij is het slijmoplossend, wat ideaal is bij een verstopte neus.

Broccoli

Deze groenten is een waanzinnige bron van verschillende vitamine, zoals C en E. Ook bevat het veel calcium. Allemaal belangrijke voedingsstoffen die een bijdrage leveren aan een sterke weerstand.

Pompoen

Pompoen hoort zeker in dit rijtje thuis en is een heerlijke herfstgroente. Het helpt infecties tegen te gaan en verkoudheid te voorkomen. Deze groente zit vol ijzer, calcium en magnesium. Daarnaast bevat het belangrijke vitaminen en mineralen, zoals vitamine A en C. De oranje kleur heeft pompoen (net als wortel) te danken aan Bètacaroteen. Deze stof wordt ook wel provitamine A genoemd en zorgt voor een goede weerstand, gezonde botten, tanden en huid en is belangrijk voor groei. Bètacaroteen is een antioxidant die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen. 

Weerstand niet alleen afhankelijk van voeding

Je weerstand verhogen met de juiste voeding is natuurlijk erg belangrijk. Toch is dit niet het enige wat belangrijk is om je weerstand te verhogen en griep en verkoudheid buiten de deur te houden. Ook je levensstijl is hierbij essentieel. Het is belangrijk voldoende te bewegen, je gewicht op peil te houden en genoeg rust te nemen. Ook het stressniveau is van invloed op je weerstand. Zorg daarom voor voldoende ontspanning en luister naar je lichaam. Probeer iedere dag minstens een half uur, het liefst buiten, te bewegen. Zet je telefoon wat vaker uit en neem tijd voor jezelf om te ontspannen. Ga op tijd naar bed en zorg dat je voldoende slaapt. Vind je het lastig om voldoende in balans te zijn, goed te slapen en te ontspannen? Lees dan de blog over CBD olie bij slaapproblemen en ontdek wat dit voor jou kan betekenen. 

Leave a Reply