Skip to main content

Plantaardige proteïnen, ook wel plantaardige eiwitten genoemd, zijn essentieel wanneer je geen dierlijke eiwitten eet. Nog steeds zijn er mensen die denken dat we niet zonder dierlijke eiwitten kunnen, dat is gelukkig niet waar. We kunnen prima leven op enkel natuurlijke eiwitten, je moet alleen wel weten wat plantaardige eiwitten precies zijn en waar je ze in vindt. 

Waarom zijn eiwitten belangrijk?

Alle cellen in ons lichaam bestaan voor een gedeelte uit eiwitten. Deze moeten iedere dag opnieuw worden aangevuld om de cellen op te bouwen en te kunnen herstellen. Daarbij ondersteunen eiwitten ook de werking van hormonen, enzymen en afweerstoffen in het lichaam. Je kunt eiwitten zien als belangrijke lichamelijke bouwstoffen. De nodige hoeveelheid eiwitten is per persoon verschillend. Wanneer je sport heb je bijvoorbeeld meer eiwitten nodig dan wanneer je dit niet geregeld doet. Gemiddeld wordt 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht aangeraden. Oftewel, als je 70 kilo weegt heb je 56 gram eiwitten per dag nodig.

Voordelen plantaardige proteïnen

Het grote voordeel van plantaardige proteïnen is dat deze alle nadelen van dierlijke proteïnen niet hebben. Dit klinkt misschien een beetje vaag, dus laten we dit concreet maken. Koeien, varkens en kippen, waar een groot deel van onze dierlijke voedingsmiddelen van gemaakt wordt, krijgen vaak soja en maïs gevoerd. Hierdoor zijn er veel meer omega-6 vetzuren dan omega-3 vetzuren in deze producten te vinden. Een verstoorde balans in vetzuren kan zorgen voor ontstekingen in het lichaam wat vervelende ziektes en klachten met zich meebrengt. 

Dierlijke producten zijn daarbij verzurend, waardoor de zuurbalans in het lichaam verstoord wordt. Om deze weer in balans te krijgen moet het lichaam calcium uit botten en tanden halen, wat kan leiden tot botontkalking. vegan proteïnen zijn veel prettiger voor het lichaam, ze zorgen ervoor dat het lichaam niet te zuur wordt en helpen je immuunsysteem te ondersteunen. Ook bevatten plantaardige eiwitten veel vezels, iets wat we in dierlijke eiwitten niet terug vinden. Vezels dragen bij aan een goede spijsvertering en zorgen voor een verzadigd gevoel. Al met al kun je hieruit opmaken dat je dierlijke eiwitten dus helemaal niet nodig hebt om gezond te blijven.

Nadelen plantaardige eiwitten

Toch is er ook een tegengeluid. Plantaardige eiwitten worden nog wel eens als onvolwaardig of incompleet gezien. Dit komt omdat ze meestal niet alle acht essentiële aminozuren bevatten. Nu is het gelukkig niet zo dat je alle aminozuren in één maaltijd hoeft te verwerken. Je kunt dus prima alle essentiële aminozuren binnenkrijgen wanneer je plantaardig eet. Het is hiervoor wel belangrijk dat je gevarieerd eet en een beetje in de gaten houdt wat je binnenkrijgt. Zorgt bijvoorbeeld ‘s ochtends voor een smoothie met hennepzaad en spirulina, neem ‘s middags een quinoa salade met noten en pompoenpitten en kies als diner voor boekweit met sojabonen en linzen. Reken maar dat jij hierna voldoende eiwitten en aminozuren hebt binnen gekregen. Ben je toch bang dat je niet alle essentiële natuurlijke aminozuren binnenkrijgt op een dag? Of dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt? Vul je dagelijkse voeding dan aan met de proteïne van Primal Health. Hierin zitten, in tegenstelling tot andere eiwitshakes, alle essentiële natuurlijke aminozuren verwerkt. Op deze manier weet je zeker dat jij dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, zonder dat je daarvoor dierlijke producten hoeft te eten. 

Beter voor mens, milieu en dier

Wanneer jij plantaardig wilt gaan eten is dat niet alleen goed voor je eigen gezondheid. Het heeft ook invloed op het milieu en de dieren om ons heen. Allereerst, hoeven dieren niet meer gebruikt te worden als voedingsmiddel. Dit is prettig voor de dieren, maar ook voor ons milieu. Wist je bijvoorbeeld dat de veehouderijen wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 14,5% van alle uitstoot van broeikasgassen. Dit is uitgezocht door de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN. Daarbij zijn veehouders voor 80% verantwoordelijk voor de ontbossing in het Amazonegebied. Nu kun je denken, hierin ga ik niet het verschil maken. Dit is niet de juiste denkwijze. Door zelf een keuze te maken, draag jij jouw steentje bij en als steeds meer mensen dat doen kun je samen grote impact maken. 

Wil jij weten welke plantaardige producten allemaal eiwitrijk zijn? Check dat de blog met de 10 beste plantaardige eiwitten.

Leave a Reply