Skip to main content

Essentiële aminozuren zijn aminozuren die ons lichaam niet zelf aanmaakt. Aminozuren zijn de bouwstenen van proteïne, ook wel eiwitten genoemd. Ze spelen een belangrijke rol in bijna alle biologische processen in ons lichaam. Je kunt je voorstellen dat het belangrijk is voldoende aminozuren binnen te krijgen. Maar wat zijn en doen deze aminozuren nu precies?

Wat doen aminozuren?

Aminozuren geven cellen in ons lichaam structuur en zorgen voor het vervoer en opslag van voedingsstoffen. Ze zijn van grote invloed op de functies van onze organen, klieren, pezen en aders. Daarnaast zijn ze onmisbaar bij het genezen van wonden en het herstellen van weefsel, zoals spieren, botten, huid en haar en ondersteunen ze de stofwisseling. Uit onderzoek blijkt dat aminozuren ook effectief zijn bij de strijd tegen diabetes, osteoporose en hartinfarcten. In de dunne darm worden eiwitten uit onze voeding omgezet tot aminozuren. Vervolgens worden deze via het bloed naar speciale cellen geleid. Hier worden de aminozuren omgezet tot lichaamseiwitten met diverse functies. 

Essentiële, semi- en niet-essentiële aminozuren

Het grote verschil tussen essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren, zit in het feit dat ons lichaam niet-essentiële aminozuren zelf aanmaakt. Het betekent niet dat deze aminozuren minder belangrijk zijn. Er zijn 20 aminozuren, waarvan 8 essentieel zijn en het lichaam niet zelf aanmaakt. Het gaat hier om isoleucine, leucine, lysine, methionine, phentylalanine, threonine, tryptofaan en valine.

Arginine en histidine vallen onder de semi-essentiële aminozuren en moeten in bepaalde situaties extra in voeding worden opgenomen. 

Alanine, asparagine, asparaginezuur, cysteïne, glutamine, glutaminezuur, glycine, proline, serine en tyrosine, zijn de 10 niet-essentiële aminozuren die ons lichaam zelf aanmaakt.

De hoeveelheid semi- en niet-essentiële aminozuren die het lichaam aanmaakt is onder andere afhankelijk van iemands leeftijd. Ook het stressniveau waar iemand dagelijks mee te maken heeft is van invloed op de benodigde hoeveelheid. 

Welke voedingsmiddelen bevatten essentiële aminozuren?

Om voldoende aminozuren in ons lichaam te krijgen is het belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eet daarom eiwitrijk voedsel. Biefstuk, rosbief, melk en kaas zijn eiwitrijke dierlijke voedingsmiddelen. Er zijn hiernaast ook voldoende niet-dierlijke eiwitbronnen die jouw lichaam net zo goed kunnen ondersteunen. Denk aan noten, broccoli, tofu, zeewier, hennepzaad en natuurlijk spirulina. Spirulina is een super goede bron van eiwitten en bevat zelfs meer eiwit dan biefstuk en rosbief. Ook de Natural Green Protein, Natural Green Protein en All Vegan Protein van Primal Health, bevatten de natuurlijke aminozuren die essentieel zijn voor ons lichaam. Ze zijn gemakkelijk toe te voegen aan je dagelijkse voeding, door bijvoorbeeld salades, smoothies en verschillende recepten voor gezonde snacks.

Leave a Reply