Skip to main content

Ontstekingsremmers

Ontstekingsremmers zijn geneesmiddelen die een ontstekingsremmende werking hebben, maar ook pijnstillend als koortsverlagend werken. Er zijn veel verschillende soorten verkrijgbaar. Voorbeelden zijn Ibuprofen, Naproxen, Nurofen, Voltaren en Prednison. Veel van deze soorten worden ook voorgeschreven als pijnstillers. Een nadeel is dat ontstekingsremmers uit de klassieke groep (NSAID’s) het meeste risico geven op vervelende bijwerkingen. Zo kan je maag-en darmklachten krijgen, maar deze groep kunnen ook een verhoogd risico op hartfalen veroorzaken.

 

Hoe werken ontstekingsremmers?

Ontstekingsremmers remmen de productie van prostaglandinen in je lichaam. Prostaglandinen zijn stofjes in het lichaam die een rol spelen in het reguleren van verschillende processen in je lichaam waaronder pijn, koorts en ontstekingen. De werking van ontstekingsremmende medicijnen is heel effectief, maar wel van korte duur, vergelijkbaar aan dat van de meeste pijnstillers. Daarnaast werken ze tegen de symptomen behorende bij een ontsteking, maar niet tegen de oorzaak van het ontstaan van de ontsteking. Er zijn vijf verschillende symptomen die jou wijzen op een infectie, namelijk roodheid, zwelling, warmte, pijn of verminderd functioneren. Hierbij kan het zo zijn dat je een bepaalt lichaamsdeel met moeite kan bewegen.

 

Ontstekingsremmend dieet

Een ontstekingsremmend dieet is een effectief middel tegen het verminderen van chronische ontstekingen. Natuurlijke ontstekingsremmers zijn te vinden in veel verschillende soorten voeding. Bij een ontstekingsremmend dieet is het belangrijk om voedsel in de meest natuurlijke vorm te eten. Dit betekent dus een sinaasappel in plaats van sinaasappelsap. De chemicaliën in bewerkte voeding kunnen namelijk ontstekingen in je lichaam veroorzaken. Daarnaast is het belangrijk om veel groenten, eiwitten, vetten zoals olijfolie en kokosolie en kruiden zoals kaneel en knoflook te eten.

Ontstekingsremmers

Ook wordt aangeraden om minder suiker te eten, maar in plaats daarvan langzame koolhydraten. Door langzame koolhydraten te eten heeft je lichaam meer rust en verspreid je de verzadiging uit over de dag. Verder is het goed om voor je darmflora te zorgen voor een ontstekingsremmende werking. Zo kan je  pre- en probiotica te eten ,dit bevindt zich bijvoorbeeld in yoghurt, noten en zaden. Door het eten van pre- en probiotica wordt de darmflora versterkt en vermindert de hoeveelheid cytokinen in je lichaam. Cytokinen zorgen er vaak voor dat je je moe en neerslachtig voelt. Door jouw dieet aan te passen kan het dus zijn dat ontstekingsremmers helemaal niet nodig zijn.

 

Gebruik van CBD olie tegen ontstekingen

CBD olie heeft een ontstekingsremmende werking. CBD olie heeft een immunosuppressief effect op macrofagen en microgliacellen, deze cellen zijn verantwoordelijk voor het ontstaan van ontstekingen. Daarnaast vermindert CBD olie ook chronische ontstekingspijn door het activeren van glycinereceptoren. CBD olie is verkrijgbaar bij Primal Health met een variërend percentage CBD.