Proteïnen zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Eiwitten en proteïnen zijn hetzelfde en zorgen voor het onderhoud, herstel en de bouw van spieren en bindweefsels. Zonder eiwitten is het onmogelijk voor het lichaam om goed te functioneren. Maar waar zijn proteïnen nu allemaal nog meer goed voor?

Wat is proteïne?

Zoals gezegd is proteïne een ander woord voor eiwit. Een eiwit is opgebouwd uit aminozuren, die een rol spelen in allerlei verschillende processen. In je lichaam komen 20 verschillende aminozuren voor, waarvan er 12 door het lichaam zelf worden aangemaakt. De andere 8 moet je via voeding binnen krijgen, die noemen we de essentiële aminozuren. 

Essentiële aminozuren 

De acht essentiële aminozuren kan het lichaam niet zelf aanmaken en moet je uit voeding halen. Essentiële aminozuren zijn: 

  • Leucine: wordt gebruikt als energiebron en helpt de afbraak van spiereiwitten te voorkomen. Dit is een van de drie branched-chain aminozuren*.
  • Valine: dit is ook een van de branched-chain aminozuren en helpt samen met de andere branched-chain aminozuren spieren herstellen.
  • Isoleucine: is de laatste van de drie branched-chain aminozuren die ondersteunt bij de groei en opbouw van spierweefsel. Ook draagt isoleucine bij aan de energieproductie in spieren. 
  • Fenylalanine: ondersteunt de opbouw van het insuline hormoon, welke verantwoordelijk is voor het verzadigingsgevoel. 
  • Lysine: is een zeer belangrijk aminozuur door de veelzijdigheid ervan. Het verbetert onder andere het concentratievermogen, ondersteunt het afweersysteem en bevordert de opname van calcium. Daarnaast helpt het bij de groei van botweefsel en is het onmisbaar bij de opbouw van collageen. 
  • Threonine: helpt voedingsstoffen opnemen en omzetten en draagt bij aan de opbouw van collageen, eiwit cellen en elastine. 
  • Methionine: zorgt voor een normaal metabolisme en groei. Daarnaast draagt het bij aan een goede gezondheid van huid, haar en nagels. Het voorkomt ook dat vet zich in ons bloed en de lever ophoopt en is samen met arginine en glycine nodig om creatine aan te maken. 
  • Histidine: is betrokken bij de vorming van eiwitten en heeft invloed op metabolische reacties in ons lichaam. 
  • Tryptofaan: bevordert de slaap en verlegt de pijngrens. Verder is het essentieel voor de aanmaak van vitamine B3 en wordt het gebruikt voor eiwitsynthese en de aanmaak van serotonine. 

*Branched-Chain Amino Acids (BCAA’s) zijn essentiële aminozuren met een vertakte keten die een mens zelf niet kan maken. Circa 40% van de totale aminozuur inname bestaat idealiter uit BCAA’s.

Eiwitten goed voor een optimale werking van het lichaam

Proteïne is dus goed belangrijk een optimale werking van het lichaam. Het draagt bij aan sterke botten en spieren. Daarbij dienen eiwitten als brandstof voor je lichaam en geeft het energie. Een eiwitrijke maaltijd zorgt al snel voor een verzadigd gevoel waardoor je minder de neiging hebt meer te eten dan nodig is. Anders dan bij bijvoorbeeld koolhydraten worden eiwitten niet omgezet in vet. Daarom wordt om af te vallen vaak aangeraden minder koolhydraten en vet te eten en meer eiwitten toe te voegen aan je menu. 

Proteïne goed voor sportprestaties 

Voor sporters is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten erg belangrijk. Tijdens het sporten ontstaan en kleine beschadigingen in je spieren. Eiwitten zorgen ervoor dat je snel herstelt, dat je spieren kunnen groeien en dat je genoeg energie hebt om weer helemaal los te gaan bij de volgende training. BCAA’s, zijn de drie belangrijkste essentiële aminozuren voor sporters. Dit zijn Leucine, Isoleucine en Valine, samen zijn zij verantwoordelijk voor het aanmaken en het behoud van spiermassa. Deze aminozuren worden niet door het lichaam zelf aangemaakt en moet je daarom via voeding binnen krijgen. Veel sporters kiezen ervoor om als extra aanvulling op de dagelijkse voeding proteïne shakes te nemen. Hierdoor ben je er zeker van dat je de nodige hoeveelheid BCAA’s binnenkrijgt. 

Een gezond dieet 

Proteïne vind je ook terug in verschillende voedingsmiddelen. Zuivel, vlees en vis bevatten bijvoorbeeld veel eiwitten. Er zijn ook niet-dierlijke producten waar je eiwitten uit kunt halen, zoals hennepzaad, spirulina, noten en groene bladgroenten. Ben je bang dat je niet voldoende eiwitten binnenkrijgt, omdat je bijvoorbeeld een fanatieke sporter bent? Dan is het verstandig extra proteïne tot je te nemen. In onze webshop vind je verschillende proteïne shakes, zoals de Natural Green Protein en All Vegan Protein, die volledig plantaardig zijn en alle essentiële aminozuren bevat. Hierdoor krijg jij ook wanneer je vegetarisch of veganistisch eet zeker voldoende eiwitten binnen voor een gezond en sterk lichaam.