Skip to main content

Een eiwitrijk ontbijt wordt vaak nog onterecht geassocieerd met sporters. Deze gedachte klopt niet want ieder lichaam heeft namelijk eiwitten nodig. Eiwitten zijn immers de bouwstenen van ons lichaam en zorgen voornamelijk voor groei (bij kinderen) en het herstel van je lichaam. Maar eiwitten hebben meer functies in ons lijf. Zo zorgen eiwitten ook voor het opbouwen van lichaamsweefsels, het aanmaken van hormonen, bloedcellen en enzymen en ze geven ons voldoende energie voor de dag. Voldoende redenen dus om aandacht te besteden aan jouw dagelijkse eiwitinname. Het is dan ook een goede gewoonte om jouw dag te beginnen met een proteïnerijk ontbijt.

Ontbijt met proteïne voor een verzadigd gevoel

Meerdere onderzoeken tonen aan dat een eiwitrijk ontbijt zorgt voor een vol gevoel. Het kost je lichaam namelijk meer tijd om eiwitten te verteren dan koolhydraten of vetten. Hierdoor blijft je honger voor een langere tijd weg en ben je minder geneigd om te gaan snacken. Gewichtsafname kan dus een gevolg zijn van een proteïne ontbijt. Daarnaast kan een eiwitrijk ontbijt je stofwisseling en vetverbranding stimuleren, dit kan ook helpen om op gewicht te blijven of af te vallen.

Een eiwitrijk ontbijt voorkomt een dip

Ieder lichaam heeft voeding nodig om energie te hebben, maar verkeerde voeding kan juist het verkeerde resultaat opleveren. Waarschijnlijk heb jij je ook weleens futloos gevoeld nadat je te veel had gegeten op het kerstdiner. Maar zo’n dip kan ook gebeuren nadat je een ontbijt hebt gehad met te veel suikers. Deze suikers geven jou kort een energie boost wat kan helpen voor een training, maar daarna is de kans groot dat je een energiedip hebt. Een ontbijt met proteïne zorgt ervoor dat jij tijdens de training maar ook daarna voldoende energie hebt.

eiwitrijk ontbijt plantaardig

Hoeveel eiwitten bij het ontbijt?

Hoeveel eiwitten nodig zijn voor jouw eiwitrijk ontbijt verschilt per persoon. Zo heeft een gemiddeld persoon 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Wanneer jij dus 70 kilo weegt komt dit uit op 56 gram eiwit. Wanneer je dit verdeelt over drie eetmomenten per dag, kom je uit op ongeveer 19 gram per maaltijd. Als je jouw dag dus goed wil beginnen kun je dus het beste ontbijten met minimaal 19 gram proteïne. Sporters, zwangere vrouwen, ouderen, kinderen en veganisten of vegetariërs hebben waarschijnlijk een hogere eiwitbehoefte. Voor hen kan het een oplossing zijn om veganistische proteïne poeder toe te voegen aan het ontbijt om zo tot een eiwitrijk ontbijt te komen.

Voorbeeld van een eiwitrijk ontbijt

Een ontbijt met proteïne hoeft zeker niet moeilijk te zijn. Je kunt natuurlijk denken aan een broodje met ei of wat kwark voor een eiwitrijk ontbijt. Allebei prima opties om jouw dag goed te beginnen. Alleen wanneer je plantaardig eet heb je een alternatief nodig voor deze ontbijtjes. Wij hebben voor jou verschillende veganistische opties voor een eiwitrijk ontbijt  opgesomd.