0

Veilig betalen Gratis verzending in Nederland en België Kwalitatief, effectief en duurzaam

Voedingswaarde gepeld hennepzaad

By 14 juli 2020september 19th, 2020Hennepzaad
De voedingswaarde gepeld hennepzaad

Ben jij een fanatiek sporter, vegan of gewoon bewust bezig met voeding? Dan is het de hoogste tijd je te verdiepen in de voedingswaarde van dit bijzondere natuurlijke product. Ondanks dat hennepzaad steeds populairder wordt, heerst er nog veel onwetendheid over deze gepelde zaden en de werking ervan. Daar gaan wij verandering in brengen!

Hennepzaad als proteïne

Als sporter is het belangrijk voldoende proteïne tot je te nemen. Er zijn massa’s commerciële middelen op de markt gebracht om jou in betere conditie te krijgen. Maar er is meer. Tegenwoordig kiezen steeds meer sporters voor natuurlijke eiwitten. Hennepzaad is daarom een zeer populaire toevoeging aan de dagelijkse voeding van fanatieke sporters en vegans. Om je een beeld te geven, 100 gram hennepzaad bevat 33,2 gram eiwit. Ook kikkererwten worden vaak toegevoegd als natuurlijk eiwit, dit terwijl 100 gram kikkererwten slechts 19 gram eiwit bevat. Sojabonen zijn ook erg eiwitrijk, 100 gram sojabonen bevat maarliefst 36 gram eiwit. Hier doet hennepzaad dus weinig aan onder. Een ander bijkomend voordeel is dat gepelde hennepzaden een nootachtige smaak hebben. Ideaal om aan salades, smoothies en bowls toe te voegen om de gewenste hoeveelheid natuurlijke eiwitten binnen te krijgen.

Voedingswaarde gepeld hennepzaad

Belangrijke voedingswaarde van hennepzaad

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren zijn super belangrijk voor de werking van hart en bloedvaten, het levert daarnaast een natuurlijke bijdrage aan het gezichtsvermogen en hersenfuncties. Ook houdt het de vetzuurbalans in het lichaam in orde en heeft het een ontstekingsremmende werking. Het is belangrijk voldoende van deze vetzuren binnen te krijgen via voeding, omdat je lichaam deze niet zelf aanmaakt. Volwassenen wordt geadviseerd gemiddeld 200 milligram omega 3 vetzuren binnen te krijgen, afkomstig van vis. Nu zijn er natuurlijk massa’s mensen die niet iedere dag vis eten, daarom is er visolie en zijn er visoliecapsules op de markt gebracht. Het blijft echter een dierlijk product. Hennepzaad is hiervoor een goed alternatief, terwijl chiazaad hier veel bekender om is. 28 gram chiazaad bevat 4915 milligram omega-3 vetzuren. Dit betekent 307% tot 448% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). 28 gram hennepzaad bevat 374-545% van de ADH, dat houdt in 6000 mg omega 3 vetzuren.* De keuze voor hennepzaad is dan makkelijk gemaakt, toch?

Gamma-linoleenzuur (GLA)

GLA is een vetzuur wat onder invloed van vitaminen C, B3 en B6 wordt omgezet in prostaglandinen 1 en 3. Dit klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar het zorgt voor de ontstekingsremmende werking. Daarnaast remt het de aanmaak van cholesterol en werkt het bloeddrukverlagend. Voor de dames onder ons, is het goed te weten dat het ook bijdraagt aan een goede hormoonhuishouding. GLA heeft namelijk een hormoonregulerende werking, waardoor het menopauze klachten zoals opvliegers en stemmingswisselingen verminderd. GLA zit in moedermelk en komt verder zelden voor in onze dagelijkse voeding. Nog een goede reden om hennepzaad toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon.

Arginine

Gepelde hennepzaden bevatten verschillende belangrijke aminozuren. Arginine is hier een goed voorbeeld van. Dit wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt, waardoor je het volledig uit voeding moet krijgen. Het helpt bij de vorming van eiwitten en bevordert de bloedtoevoer naar de spieren. Arginine is een daarom een belangrijk supplement voor sporters om de vermoeidheid te verminderen en het herstel van spieren te versnellen. Begin
jij net met sporten? Dan is het extra belangrijk voldoende van de juiste aminozuren binnen te krijgt. Je vindt arginine in hoge hoeveelheid terug in kalkoen. Gelukkig zijn er ook voldoende natuurlijke alternatieve. Vaak worden hiervoor sojabonen en pompoenpitten naar voren geschoven. Dit terwijl hennepzaad net zo veel arginine bevat als pompoenpitten en zelf nog meer dan sojabonen. 100% plantaardige proteïne bevat namelijk 5,73 gram arginine, in 100 gram sojabonen zit slechts 4 gram.

Benieuwd wat voor effect hennepzaad heeft op jouw persoonlijke gezondheid? Bestel direct 500 gram gepelde hennepzaad in onze shop en voeg het gemakkelijk toe aan je dagelijkse voeding voor een gezondere levensstijl.

*Bron: https://www.ahealthylife.nl/de-zeven-beste-plantaardige-bronnen-van-omega-3-vetzuren/