Skip to main content

Vegan en sporten, kan dat eigenlijk wel? Kun je als je veganistisch eet ook spieropbouw realiseren? Vaak wordt er gedacht dat kipfilet, kwark en nog meer kipfilet de basis vormen voor een effectief dieet wanneer je spieren op wilt bouwen. Dat zou betekenen dat vegan en sporten misschien niet goed samen gaan. Niets is echter minder waar. Je moet alleen weten wat je moet eten wanneer je vegan bent en fanatiek wilt sporten. 

Energie uit voeding halen

Van een plantaardig voedingspatroon raak je sneller verzadigd door de hoeveelheid vezels die er in natuurlijke voedingsmiddelen zit. Dit is ideaal wanneer je wilt afvallen, maar niet zo handig als je fanatiek sport. Let er daarom op dat je voldoende voedingsmiddelen eet waar je energie uithaalt. Hierbij kun je denken aan avocado, noten en oliën. Je energieniveau blijft hierdoor op peil. 

Vegan en sporten, eet voldoende eiwitten

Eiwitten. Wanneer je een sporter bent weet je hoe belangrijk het is om eiwitten binnen te krijgen. Ze geven energie, zijn belangrijke bouwstoffen voor het lichaam en spelen een grote rol bij de opbouw van spiermassa. Wanneer jij aan krachttraining doet is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten essentieel. Maar hoeveel eiwitten heb je nu daadwerkelijk nodig? Volgens het Voedingscentrum en The World Health Organization is de aanbevolen hoeveelheid eiwitten per dag 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Wanneer je veel sport, heb je iets meer eiwitten nodig. Dit varieert van 1,1 gram per kilo lichaamsgewicht wanneer je aan duursport doet en 1,3 gram per kilo lichaamsgewicht wanneer je aan krachttraining doet. Als je niet voldoende eiwitten uit plantaardige voeding binnenkrijgt kun je dit natuurlijk aanvullen met een Vegan Protein Shake

IJzer uit veganistisch voedingspatroon

IJzer is essentieel voor de vorming van hemoglobine. Hemoglobine speelt een grote rol bij het zuurstoftransport in ons bloed. Wanneer je niet genoeg ijzer binnenkrijgt kan dit vervelende klachten veroorzaken, zoals vermoeidheid, duizeligheid en bloedarmoede. Nu is het zo dat ijzer uit dierlijke producten gemakkelijker opgenomen wordt door ons lichaam dan ijzer uit plantaardige producten. Dit is niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Om de opname van ijzer uit plantaardige producten te bevorderen kun je ijzerrijke producten samen met bijvoorbeeld vitamine A en C of citroenzuur eten. Hierdoor wordt de opname van ijzer versterkt. Koffie en thee zorgen er juist voor dat de opname van ijzer wordt geremd. IJzerrijke producten zijn onder andere appelstroop, quinoa, veldsla, tahin, cashewnoten, tofu en spinazie. 

Creatine vegan en krachtsport

Creatine is belangrijk voor krachtsporters en sprinters. Het is verantwoordelijk voor de vorming van de energievoorraad (ATP) en zorgt voor explosieve kracht wat nodig is bij onder andere krachtsport. Wanneer je vegan bent en sport, kan het lastig zijn voldoende creatine binnen te krijgen omdat creatine vooral voorkomt in vlees. Je kunt indien nodig kiezen voor een creatine supplement. 

Vegan en sporten belangrijke tips

Ben jij vegan en is sporten belangrijk voor je? Dan is het verstandig met bovenstaande zaken rekening te houden. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je een gevarieerd voedingspatroon hebt. Dit is voor iedereen belangrijk, maar wanneer je vegan bent misschien nog wel extra. Er zijn natuurlijk veel vleesvervangers op de markt, maar kijk hierbij wel even naar de voedingswaarde. Vaak bevatten vervangers veel zout en ongezonde vetten, waardoor je beter voor iets natuurlijks kunt kiezen. 
Zelf zijn wij vegan en doen we veel aan krachtsport. Door de Vegan Protein Shake te nemen en daarnaast natuurlijk op onze voeding te letten hebben wij hier nooit problemen door ervaren, juist niet! Veganistisch eten is onwijs goed voor je lichaam, waardoor jij je energieker en sterker voelt. Wil jij veganistisch gaan eten? Check dan onze blog met vegan recepten en bekijk de webshop voor onder andere All Vegan Protein, Natural Green Proteinhennepzaad en CBD olie.