Skip to main content

Wanneer je regelmatig last hebt van ontstekingen in het lichaam kan dit voor nare klachten zorgen. Deze klachten kunnen zich direct uiten, zoals bij reumatoïde artritis of een longontsteking. Er zijn ook ontstekingen in het lichaam die je niet direct voelt en die toch chronisch kunnen zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij hart- en vaatziekten, Alzheimer en Diabetes. We noemen dit zichtbare en onzichtbare/stille ontstekingen.

 

Wat is een ontsteking?

Een ontsteking is een reactie van ons lichaam die ervoor zorgt dat ongewenste indringers zoals virussen en bacteriën worden bestreden. Vervolgens zorgt een ontsteking ervoor dat de schade aan het lichaam wordt beperkt of herstelt. Een ontsteking kan ook een reactie zijn op een weefselschade zoals een verwonding. Zodra het kwaad is bestreden moet de ontsteking verdwijnen omdat deze niet meer nodig is om het lichaam te beschermen of te herstellen. Er zijn ziektes waarbij er langdurige of zelfs chronische ontstekingen ontstaan, dit kan resulteren in onherstelbare schade van belangrijk bindweefsel met ernstige gevolgen.

 

Regelmatig ontstekingen in het lichaam en de invloed van voeding

Voeding heeft onwijs veel invloed op ontstekingen in het lichaam, ook op de onzichtbare ontstekingen die ten grondslag liggen aan veel chronische ziektes. Eenzijdige en onvolwaardige voeding kan tekorten veroorzaken van allerlei belangrijke voedingsstoffen, zoals mineralen, vitamines, vetzuren en vezels. Denk o.a. aan een teveel aan geraffineerd voedsel, zoals bloem, witte rijst, witte suiker en witte pasta. Maar ook een overmaat aan gluten kunnen een rol spelen wanneer jij regelmatig ontstekingen in het lichaam hebt. Een teveel aan arachidonzuur, wat veel voorkomt in dierlijke voedingsmiddelen werkt ontstekingen ook in de hand. Producten waarbij een grote hoeveelheid insuline moet worden aangemaakt door het lichaam kun je ook beter vermijden. Hieronder vallen suikers en snelle koolhydraten. Nu klinkt het misschien alsof je niets meer mag eten, dat is absoluut niet het geval. Lees onze blog over ontstekingsremmend voedsel om te ontdekken wat er allemaal wel mogelijk is. In onze webshop vindt je producten die helpen ontstekingen te voorkomen. Hierbij kun je onder andere denken aan CBD olie en hennepzaad.

 

Aanpassen van de leefstijl bij regelmatige ontstekingen

Naast voeding is het ook verstandig je leefstijl eens goed onder de loep te nemen. Ons dagelijks stressniveau heeft bijvoorbeeld ook invloed op ontstekingen. Wanneer je regelmatig ontstekingen in het lichaam hebt, kan het zijn dat je te maken hebt met een verstoord cortisol gehalte. Een tekort aan dit stresshormoon, door jarenlang veelvuldig te veel stress, kan ervoor zorgen dat er ontstekingen ontstaan. Ook roken en te weinig bewegen zijn van grote invloed op ontstekingen in het lichaam. Het is dus belangrijk dat je zowel gaat letten op wat je eet als hoe je leeft wanneer je last regelmatig last hebt van ontstekingen in je lichaam.

 

Hoeveelheid eetmomenten

Wist je dat ook het aantal eetmomenten op een dag invloed heeft op de ontstekingen in je lichaam? Alles wat je eet geeft een lichte ontstekingsreactie doordat dit door het lichaam ook gezien wordt als lichaamsvreemd. Over het algemeen kan dit natuurlijk geen kwaad, maar als jij regelmatig ontstekingen in je lichaam hebt, is dit zeker iets om rekening mee te houden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat voeding met veel suiker, energie en vet ontstekingen versterkt en verlengt. Voedsel met een laag glycemische lading (dit is voeding die de insulinespiegel laag en stabiel houdt) kan de ontstekingsreactie juist verminderen. Ook bewegen voor de maaltijd levert een positieve bijdrage aan het verminderen van ontstekingsreacties in het lichaam.

Al met al is het dus belangrijk dat je zo natuurlijk mogelijk gaat eten. Vermijd producten met veel suikers of zonder vezels zoals witte pasta en rijst. Eet gevarieerd en veel (rauwe) groenten. Kijk ook eens of je de inname van gluten kunt verminderen en of je minder eetmomenten op een dag kunt aanhouden. Stap daarnaast wat vaker naar buiten om te gaan bewegen. Mocht je roken, stop daar mee. Je zult ervaren dat dit alles een zeer positieve werking heeft op je lichaam.

 

Leave a Reply