Er zijn verschillende redenen waarom proteïne en afvallen vaak in een zin worden genoemd. Ze hebben namelijk wel degelijk iets met elkaar te maken. Proteïnen ook wel bekend als eiwitten, helpen je wanneer je gewicht wilt verliezen. 

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten leveren de bouwstoffen voor elke levende cel in ons lichaam. Ze zijn opgebouwd uit 22 biologische stoffen, ook wel aminozuren genoemd. Wanneer een eiwit wordt afgebroken in ons lichaam door vertering, resulteert dit in 22 aparte groepen aminozuren. Er zijn acht essentiële aminozuren. Deze maakt het lichaam niet zelf aan en moet je daarom via voeding binnenkrijgen. Je vindt aminozuren en eiwitten terug in (rood)vlees, vis, gevogelte, eieren en soja. Ook zaden, zoals hennepzaad en chiazaad zijn erg eiwitrijk en ideaal wanneer je liever geen dierlijke producten eet. De Natural Green Protein en de Natural Green Hearts van Primal Health bevatten van nature ook alle essentiële aminozuren. 

Invloed van proteïne op afvallen

Proteïnen worden vaak genoemd wanneer je wilt afvallen. Het dan ook aan te raden de inname van koolhydraten te verminderen en meer eiwitten tot je te nemen. Dit kun je natuurlijk doen door je voeding aan te passen, maar je kunt jezelf ook een handje helpen door de kiezen voor een (vegan) proteïne shake. Zeker als je veel sport heeft je lichaam extra proteïne nodig, omdat er door het sporten lichte beschadigingen in je spieren ontstaan. Eiwitten zijn nodig om deze zo snel mogelijk te herstellen en spierpijn te voorkomen. Je voelt je hierdoor energieker en je herstelt sneller, waardoor je niet belemmerd wordt in je sportschema. 

Afvallen door eiwitten

Door het eten van eiwitten krijg je sneller een verzadigd gevoel en heb je minder de behoefte om meer te eten. Eiwitten bestaan uit een complexe samenstelling aminozuren die voor het lichaam lastiger te verteren zijn. Hierdoor heb je langer een vol gevoel en minder lekkere trek. De kans is groot dat je het hierdoor langer volhoudt om je calorie inname te beperken om zo het afvallen te stimuleren. Ook betekent dit dat je meer calorieën verbrandt wanneer je lichaam eiwitten aan het werken is. Dit noemen we het thermisch effect. Voor eiwitten is dit percentage 20%, wat betekent dat je bij 100 kcal aan eiwit 20 kcal verbrandt voor de verwerking. 

Proteïne en afvallen met behoud van spieren 

Wanneer je gaat afvallen verlies je vaak zowel spieren als vet. Proteïne zorgt ervoor dat de vetverbranding wordt gestimuleerd terwijl spieren, die extra calorieën verbranden niet verdwijnen. Probeer daarnaast de hoeveelheid koolhydraten en vetten te verminderen. Tijdens het afvallen wilt je juist dat het bestaande lichaamsvet verdwijnt in plaats van dat je lichaam bezig gehouden wordt het net ingenomen vet te verteren. 

Invloed van proteïne op de bloedsuikerspiegel

Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel goed in balans blijft en niet te snel daalt en stijgt. Stijgt je bloedsuikerspiegel te snel en te veel, dan kan dit leiden tot een verstoring van de vetverbranding. Eiwitten zorgen er samen met vetten voor dat je niet te veel schommelingen hebt in de bloedsuikerspiegel. Snelle koolhydraten, zoals suiker en witte pasta, zorgen er juist voor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Probeer deze producten daarom zo veel mogelijk te vermijden en let erop dat je voldoende eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Hierdoor behoudt je lichaam een gezonde vetverbranding en gaat afvallen gemakkelijker. 

Wil je graag afvallen en ben je bang dat je niet voldoende proteïne binnen krijgt? Probeer dan eens de natuurlijke proteïne shakes van Primal Health.