Skip to main content

Ontstekingsremmend voedsel, werkt dat nu echt? Ontstekingen, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Of het nu een blaasontsteking is, een wondje dat is gaan ontsteken of een ontstoken oog, een ontsteking is niet prettig en wil je zo veel mogelijk voorkomen. Toch hebben ontstekingen wel degelijk een functie, ze bestrijden indringers van buitenaf die niet in ons lichaam thuishoren. Helaas komt het ook voor dat ontstekingen chronisch zijn en juist geen bijdrage leveren aan de gezondheid van ons lichaam. Chronische ontstekingen kunnen leiden tot beschadigingen van cellen en ten grondslag liggen aan een uitgeput immuunsysteem.

Natuurlijke ontstekingsremmende voeding

Naast medicijnen zijn er gelukkig ook natuurlijke ontstekingsremmers. Zo speelt voeding een grote rol bij het ontstaan van ontstekingen. Kijk daarom ook zeker even naar wat jij dagelijks aan ontstekingsremmend eten eet en of jij voldoende ontstekingsremmende voeding binnenkrijgt. Natuurlijk zijn er bepaalde medicijnen die je kunnen helpen ontstekingen te voorkomen of te verminderen, maar deze kunnen nare bijwerkingen hebben. Daarom delen we een natuurlijk ontstekingsremmend voedsel lijst met je, die je zo uit de natuur kunt halen. 

Lijst ontstekingsremmende voeding

1. Omega 3 vetzuren 

De balans tussen omega 3- en omega 6 vetzuren is essentieel bij de bestrijding en het voorkomen van ontstekingen. Zorg er daarom voor dat je voldoende omega 3 vetzuren binnenkrijgt en niet te veel omega 6 vetzuren. Hennepzaad en hennep proteïne poeder zijn goede voorbeelden van ontstekingsremmend voedsel door de hoeveelheid omega 3. Ook lijnzaad, walnoten en koolzaadolie zijn rijk aan omega 3 en goed om toe te voegen aan je dagelijkse voeding als je last hebt van ontstekingen. Hennepzaden bevat naast Omega 3 nog veel meer natuurlijke voedingswaarde

2. Gember 

Gember is een zeer sterke antioxidant, waardoor weefsels en het DNA in cellen worden beschermd. Daarnaast bevat gember fytonutriënten, zoals gingerol en shogaol die een ontstekingsremmende werking hebben bij acute en chronische ontstekingen. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een gember shotje te nemen, hierbij pers je pure gember met een slowjuicer en neem je dit in een keer tot je. Vind je de smaak hiervan te heftig, voeg dan een appel toe om de smaak wat te verzachten. Ook kun je kiezen voor gemberthee, een paar schijfjes gember in kokend water en je hebt een super gezonde, natuurlijke thee. Je kunt hieraan nog een schijfje citroen toevoegen, lekker en gezond! 

3. Rauwe knoflook 

Om maar gelijk duidelijk te zijn, het gaat hier om rauwe knoflook, dus niet om gebakken of gekookte knoflook. Rauwe knoflook wordt al jaren gebruikt om kwaaltjes te voorkomen en ziektes te genezen. Nog steeds is het even effectief. Knoflook bevat namelijk verschillende stoffen die een bijdrage leveren aan ontstekingsremmende processen in ons lichaam. Naast de ontstekingsremmende werking is het cholesterolverlagend en ondersteunt het ons immuunsysteem. Het is niet voor niets dat knoflook door velen wordt gezien als ware superfood. 

4. Avocado 

Avocado’s zijn ook optimale ontstekingsremmers vanwege de antioxidanten, zoals carotenoïden en tocoferolen die deze vruchtgroente bevat. Ook zijn avocado’s goed voor het cholesterolgehalte in ons lichaam, bevatten ze veel vezels en zijn ze rijk aan vitaminen, zoals vitamine B, K en E. Het eten van avocado’s kan klachten rondom reuma en artrose verminderen. Een belangrijk voordeel, baat het niet dan schaadt het niet! 

5. CBD olie

Full-spectrum CBD olie bevat naast CBD ook cannabinoïden, die gezamenlijk een zeer positief effect hebben op het behandelen en voorkomen van ontstekingen en bijdragen aan een verbeterde weerstand. CBD olie is een niet-psychoactieve stof en ondersteunt het endocannabinoïden systeem, wat een grote invloed heeft op een fit en gezond lichaam. Je voegt CBD olie gemakkelijk toe aan je dagelijkse voeding. Het is een kwestie van iedere dag een paar druppeltjes 2 minuten onder je tong houden en daarna doorslikken, om de positieve effecten van deze olie al te kunnen merken.

6. Zeewier 

Ook zeewier wordt veel gezien als superfood en zorgt voor vele gezondheidsvoordelen in het lichaam. Het is niet voor niets dat deze in de lijst met ontstekingsremmend voedsel is opgenomen. Zeewier is niet alleen ontstekingsremmend, maar bevat ook eiwitten, vitamine B en het omega 3 vetzuur EPA. Let wel even op, zeewier kan vrij belastend zijn voor je darmen. Eet er daarom niet teveel in één keer van. 

Er zijn natuurlijk ook voedingsmiddelen die juist ontstekingen in de hand werken. Denk hierbij aan alcohol en een teveel aan suiker en koffie. Ook koemelk en andere gepasteuriseerde zuivel van de koe zijn niet ontstekingsremmend en kunnen ontstekingen zelfs aanwakkeren. Heb je geregeld last van ontstekingen, kijk dan eens goed naar je voedingspatroon. Welke producten van bovengenoemd rijtje kun jij nog toevoegen aan je dagelijkse voeding?

Leave a Reply