Menstruatieklachten kunnen erg vervelend zijn en keren maandelijks terug. Buikpijn, rugpijn, hoofdpijn, het hoort er allemaal bij. En dan moeten we natuurlijk de stemmingswisselingen die hiermee gepaard gaan niet vergeten. Grote kans dat jij veel prikkelbaarder bent dan wanneer je niet in deze periode zit. Iedere vrouw is anders en zo ook de menstruatieklachten. Kijk jij er iedere maand weer tegenop? Dan zijn er gelukkig een heel aantal natuurlijke oplossingen voor menstruatieklachten die jij zonder problemen kunt gebruiken om het een stuk draaglijkerte maken. 

Neem de rust die je nodig hebt 

Rust nemen is niet altijd even makkelijk, toch is het heel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Dit geldt zeker tijdens je menstruatieperiode. Zorg ervoor dat je een kruik in huis hebt om op je buik of rug te leggen wanneer je last hebt van krampen. Ook een warm bad kan helpen om wat extra te ontspannen en tot rust te komen.  

Yoga vermindert menstruatieklachten 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat yoga menstruatieklachten kan verlichten. Yoga zorgt voor ontspanning en houdt je lichaam in beweging, wat ook belangrijk is wanneer je ongesteld bent. Er is ook onderzoek gedaan naar de invloed van yoga op de psychische klachten die tijdens de menstruatieperiode kunnen ontstaan. Hieruit bleek ook dat de groep die yoga beoefende minder last had van angst en depressieve gedachten, dan de groep die dit niet deed.

CBD olie tegen menstruatieklachten 

CBD olie staat erom bekend dat het een ontstekingsremmend effect heeft en dat het  pijnverlichtend en stressverminderend is. Niet gek dat dit ook gebruikt wordt als natuurlijke oplossing voor menstruatieklachten. Het kan de pijnklachten verminderen en je geestelijk meer in balans brengen. Wil je CBD olie kopen om te ontdekken wat het voor jou kan betekenen? Check dan onze webshop. 

Let extra op wat je eet

Hoewel je waarschijnlijk in deze periode meer zin hebt in chocolade en vettig eten is het juist nu extra belangrijk om deze voedingsmiddelen te laten staan. Verzadigde vetten, alcohol, zout en koolhydraatrijke producten zijn producten die je een opgeblazen gevoel geven of zorgen voor vochtretentie. Door deze producten niet te eten kan de kramp en spanning in je lichaam afnemen. Er zijn gelukkig ook voedingsmiddelen die je wel met een gerust hart kunt eten en waar je wellicht ook nog profijt van hebt. Neem bijvoorbeeld wat vaker verse gember- of verse muntthee. Ook fruit, noten en groenten kun je zeker volop eten. Zorg in deze periode wat extra goed voor je lichaam door gezondere keuzes te maken, ook al wil je liever die chocoladereep. Je zult je hier uiteindelijk fijner door voelen. 

Breng je omega-3 en omega-6 vetzuren meer in balans

Aan het begin van je menstruatieperiode neemt het prostaglandine niveau in de baarmoederwand toe, deze is op de eerste dag het hoogst en neemt daarna weer af. Hierdoor hebben veel vrouwen de eerste dag van de menstruatie de meeste klachten. Hoe meer omega-6 vetzuren wij in ons lichaam hebben hoe meer prostaglandines ons lichaam aanmaakt. Het is daarom belangrijk om de balans tussen omega-3 en omega-6 goed te houden. Eet minder producten met omega-6, zoals zonnebloemolie en margarine en meer producten met omega-3, zoals hennepzaad en groene bladgroenten en maak deze week wat vaker een ontbijtsmoothie met hennep proteïne

Al met al zijn er genoeg natuurlijke oplossingen voor menstruatieklachten. Welke manieren heb jij al geprobeerd?