Skip to main content

Als je veel last hebt van ontstekingen in het lichaam dan wil je daar natuurlijk iets aan doen. Er zijn tal van commerciële producten op de markt, maar er zijn ook heel veel natuurlijke ontstekingsremmers. Deze zijn vaak een stuk goedkoper en minder agressief. Lees ook deze interessante blog natuurlijke ontstekingsremmers voeding. Hieronder vind je een lijst met ontstekingsremmende groenten, kruiden en andere soorten voeding. Deze dragen bij aan een verbeterende weerstand.

 

Natuurlijke ontstekingsremmer: omega-3

Uit onderzoek is gebleken dat omega-3 een ontstekingsremmende werking heeft. Dit komt veel voor in groene groenten, noten en vruchten. Ook in hennepzaad is de omega-3 balans erg goed, daarom wordt vaak geadviseerd dit toe te voegen aan je dagelijkse eetpatroon. In ons huidige eetpatroon krijgen we vaak te veel omega-6 binnen, wat ontstekingen juist in de hand werkt. Door hier rekening mee te houden en te zorgen dat je producten eet die omega-3 bevatten, zorg je voor een goede balans in deze twee vetzuren.

Natuurlijke ontstekingsremmers

Kurkuma en gember als natuurlijke ontstekingsremmers

Kurkuma behoort tot de ‘gemberfamilie’ en wordt al jaren gezien als wondermiddel voor allerlei klachten. Het valt zeker onder de natuurlijke ontstekingsremmers en fungeert als antibioticum. Kurkuma gebruiken bij ontsteking? Combineer kurkuma altijd met een beetje zwarte peper en olijfolie, zodat het goed opgenomen kan worden in het lichaam. Ook gember is een natuurlijke ontstekingsremmer. Daarnaast heeft het een positief effect op de spijsvertering en helpt het bij maagproblemen en misselijkheid. Je kunt hier gemakkelijk thee van trekken of er een verse sap van maken met een sapcentrifuge. Combineer het als sapje eens met wortel en appel, dat is een erg lekkere combinatie.

 

Ontstekingsremmers polyfenolen

Polyfenolen zijn antioxidanten die voorkomen in olijfolie. Ze hebben dezelfde werking als ibuprofen. Het werkt pijn- en ontstekingsremmend en draagt bij aan het verbeteren van het immuunsysteem. Naast olijfolie vind je polyfenolen terug in groente- en fruitsoorten met een rode, paarse of zwarte kleur, zoals bosbessen en granaatappels. Ook volle granen en peulvruchten zijn goed om af en toe te nuttigen om polyfenolen binnen te krijgen.

 

Natuurlijke ontstekingsremmer aloë vera

Aloë vera bevat verschillende antioxidanten die tot de polyfenolen familie behoren waardoor het een ontstekingsremmende werking heeft. Je kunt aloë vera drinken, maar ook op de huid smeren. Het houdt de huid elastisch waardoor er minder snel rimpels ontstaan. Daarnaast wordt het ook gebruikt om de spijsvertering te bevorderen. Heb je last van zweertjes of aften in de mond? Dan biedt aloë vera ook de oplossing. Door gel of poeder in te nemen wordt het evenwicht in de mond hersteld. Het werkt daarbij ook pijnstillend en het vermindert tandplak en tandvleesproblemen.

 

Vitamine C als ontstekingsremmer

Vitamine C is belangrijk voor de werking van ons immuunsysteem Dit betekent dat wanneer jij een tekort aan vitamine C hebt, het immuunsysteem minder goed zijn werk kan doen. Hierdoor wordt je vatbaar voor verschillende ziektes. Het lichaam kan ontstekingen minder weerstand bieden en het herstel wordt hierdoor vertraagd. Vitamine C vind je in onwijs veel groenten en fruit, zoals broccoli, boerenkool, kiwi’s en sinaasappels.

 

CBD olie als natuurlijke ontstekingsremmer

CBD olie een interessante natuurlijke ontstekingsremmer die steeds meer bekendheid krijgt. De cannabinoïden in CBD olie lijken erg op onze lichaamseigen cannabinoïden die in het endocannabinoide systeem voorkomen. Het endocannabinoïde systeem draagt bij aan een goede weerstand en aan het tegengaan van ontstekingen. Daarbij is het pijnverlichtend en zorgt het voor meer balans in lichaam en geest. In onze webshop vind je full-spectrum CBD olie, wat betekent dat er naast CBD ook nog andere belangrijke cannabinoïden in te vinden zijn. Deze hebben een positieve werking op elkaar, ook wel het entourage effect genoemd.

Voeding die ontstekingen aanwakkeren

Naast natuurlijke ontstekingsremmers zijn er ook voedingsmiddelen die ontstekingen juist aanwakkeren. Probeer deze zo veel mogelijk te mijden. Hierbij kun je denken aan geraffineerde suikers en granen, maar ook kunstmatige zoetstoffen en verschillende oliën, zoals maïsolie en arachideolie. Koffie en alcohol kun je ook beter laten staan. Deze maken het lichaam zuur, waardoor er een ideale omgeving ontstaat voor ontstekingen. Zorg daarom voor een gevarieerd en zo natuurlijk mogelijk eetpatroon om ontstekingen tegen te gaan.