Skip to main content

Is hennepzaad gezond? Om de vraag te beantwoorden of hennepzaad echt zo gezond is, gaan we kijken naar de voedingsstoffen en de werking van deze veel genoemde superfood. Te pas en te onpas wordt de term superfood tegenwoordig gebruikt, maar is dit daadwerkelijk van toepassing op hennepzaad

Wat is hennepzaad? 

Hennepzaad zijn de zaden van de hennepplant. Het is een nootsoort en heeft daardoor een nootachtige smaak. Dit is prettig, want hierdoor is het gemakkelijk in verschillende gerechten te verwerken. Je kunt van deze zaden ook olie of hennep proteïne poeder maken. Door de diversiteit aan mogelijkheden zien we hennepzaad steeds vaker voorbij komen.

Waarom is hennepzaad gezond?

Door de belangrijke voedingsstoffen die in zeer geconcentreerde vorm in de zaden voorkomen, kunnen we zeker stellen dat hennepzaad gezond is. Het is dan ook niet gek dat dit een van de eerste gewassen was die de mens verbouwde. Hennepzaad bevat een hoge concentratie eiwitten, de juiste verhouding omega-3 en omega-6 en een heel aantal belangrijke mineralen. Hierbij kun je denken aan magnesium, ijzer, kalium en koper. Ook vitamines zijn ruim vertegenwoordigd in hennepzaad, zoals vitamine C, E, B1, B2, B3 en B6. Als laatste is hennepzaad ook nog eens erg vezelrijk. Een bijzonder mooie combinatie om als gezond bestempeld te mogen worden. 

Hennepzaad is eiwitrijk

Eiwitten zijn onwijs belangrijk voor de werking van ons lichaam. Je kunt het zien als onze bouwstenen. 30 gram hennepzaad bevat ongeveer 9,5 gram eiwitten. Het grote voordeel van hennepzaad is dat het geen verzurend voedingsmiddel is. Hennepzaad is basisch en werkt ontstekingen hierdoor niet in de hand. Dit doen verzurende producten, zoals vlees en eieren juist wel. Om eiwitten in het lichaam optimaal om te zetten zijn verschillende aminozuren nodig. Hennepzaad bevat als een van de weinige voedingsmiddelen ook de belangrijkste aminozuren. Je hebt hiermee een totaal pakket te pakken, iets wat we niet snel tegenkomen. 

Omega-3 en omega-6 vetzuren in balans

Door het huidige voedingspatroon van tegenwoordig krijgen we in verhouding meer omega-6 dan omega-3 binnen, terwijl de juiste balans hierin erg belangrijk is voor onze gezondheid. Omega-6 is namelijk vooral vetzuur in het celmembraan en omega-3 is belangrijk voor het herstel van cellen. Wanneer er te veel omega-6 in een cel aanwezig is ten opzichte van omega-3 kunnen cellen zich niet goed genoeg meer herstellen, waardoor cellen uiteindelijk ontstoken raken. Dit is een van de redenen waarom hennepzaad een ontstekingsremmende werking heeft. De balans tussen omega-3 en omega-6 is in hennepzaad namelijk precies in de goede verhouding aanwezig. Daarnaast heeft de juiste verhouding een positieve invloed op de conditie van onze huid. Het kan de bloedwaardes bij mensen met eczeem verbeteren en helpt tegen een droge huid. 

Hennepzaad is vezelrijk

Vezels zijn onwijs belangrijk om gezond te blijven. Ze zorgen voor een goede werking van ons maag- en darmstelsel, bevorderen de spijsvertering en stabiliseren de bloedsuikerspiegel. Daarnaast zorgen vezels voor een voldaan gevoel na de maaltijd en verminderen ze de eetlust. Ideaal wanneer je op de lijn wilt letten. Hennepzaad bevat per 100 gram ongeveer 4 gram vezels. 

Voordelen van hennepzaad op je gezondheid

Al met al kunnen we dus zeker stellen dat hennepzaad gezond is. Het heeft een ontstekingsremmende werking door onder andere de balans tussen omega-3 en omega-6 vetzuren. Hennepzaad bevat ook belangrijke essentiële aminozuren, zoals arginine. Arginine zorgt voor een goede doorstroom van het bloed en helpt de conditie van bloedvaten op peil te houden. Op deze manier draagt hennepzaad ook bij aan het op orde houden van de bloeddruk. Het fijne van hennepzaad is dat het heel gemakkelijk toe te voegen is aan je dagelijkse voeding. Strooi het over je smoothie, voeg het toe aan een salade of verwerk het in een recept voor gezonde koekjes of granola. 

Zelf ervaren wat hennepzaad voor jou kan betekenen? Probeer dan de Natural Green Hearts van Primal Health. 

Leave a Reply