Skip to main content

Een andere naam voor eiwitten zijn proteïne. Dit zijn belangrijke voedingsstoffen die bijdragen aan het onderhouden van je spieren en botten. Eiwitten in je lichaam worden opgebouwd uit aminozuren. Je lichaam kan veel van deze aminozuren zelf maken, maar haalt ook een aantal aminozuren uit je voeding. Voeding zoals vlees, vis, noten en brood is rijk aan eiwitten. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitinname is ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Normaal gesproken kun je deze dagelijkse hoeveelheid prima uit je normale voeding halen, maar bepaalde groepen mensen hebben behoefte aan extra eiwitinname.

 

Gebruik van vegan proteïne voor meer eiwitinname

Als vegan is het moeilijker om deze dagelijkse hoeveelheid proteïne uit je voeding te halen door het gebrek aan eiwitten uit dierlijk voedsel. De eiwitkwaliteit van plantaardige eiwitten is ook vaak lager dan van dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten bevatten vaak niet alle essentiële aminozuren. Als veganist heb je daarom tot 25% meer eiwit op een dag nodig. Deze eiwitbehoefte kan worden aangevuld met een vegan eiwit poeder, zoals de vegan proteïne van primalhealth. Primal Health heeft meerdere soorten proteïne, deze poeders worden gemaakt van hennepzaad. De natural green protein van Primal Health is hier een voorbeeld van. Deze proteïne is 100% plantaardig en is afkomstig van de hennepplant. Een goed alternatief voor andere plantaardige eiwitbronnen. Hennep proteïne bevat veel omega-3 vetzuren en andere voedingswaarde. Daarnaast staat hennep proteïne ook bekend om zijn ontstekingsremmende werking. Lees de voordelen op de site van Primal Health.

 

Poeder met eiwitten

Andere groepen mensen die extra eiwitten nodig hebben zijn sporters, zwangere vrouwen en kinderen. Sporters gebruiken deze extra eiwitten voor een beter herstel van de spieren na fysieke inspanning en voor de opbouw van meer spierkracht. Het gebruik van proteïne poeder is ideaal om te komen tot een juiste hoeveelheid eiwit. Primal Health heeft een proteïne poeder ook speciaal voor sporters in het assortiment. Deze eiwitten kun je mengen met water of melk om er een shake van te maken.

 

Proteïne dieet

Tijdens een koolhydraatarm dieet is het goed voor je lichaam om proteïne shakes te drinken. Tijdens dit dieet beperk je de inname van koolhydraten en suikers en compenseer je de inname van koolhydraten en suikers door meer eiwitten in te nemen. Door de beperkte hoeveelheid koolhydraten in je lichaam zal je lichaam sneller overgaan tot vetverbranding.