Skip to main content

Wat zijn eiwitten?

Eiwit is een voedingsstof die in bijna alle voedingsmiddelen voorkomt. Eiwit bestaat uit verschillende soorten aminozuren. Sommige van deze aminozuren maakt je lichaam ook zelf aan, andere aminozuren krijg je alleen binnen door voeding. De laatstgenoemde aminozuren worden daarom essentiële aminozuren genoemd. De belangrijkste kenmerken van eiwit zijn:

  • Het geeft energie
  • Werkt bloeddrukverlagend
  • Zorgt voor sterke botten
  • Zorgt voor spiergroei en helpt je spieren herstellen na zware inspanningen

De positieve invloed dat eiwit heeft op spieren is de reden dat krachtsporters zo bewust bezig zijn met hun voeding en erop letten om genoeg eiwit binnen te krijgen. Vraag is hoeveel gram eiwitten per dag je nu nodig hebt.

 

Hoeveel gram eiwitten heb je per dag nodig om spiermassa op te bouwen?

Voor de sporter die bewust traint om spiermassa op te bouwen, bestaat een eenvoudige stelregel om de dagelijkse hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Je vermenigvuldigt je lichaamsgewicht maal twee. De uitkomst van deze eenvoudige rekensom is het aantal gram dat je dagelijks aan eiwit naar binnen moet zien te werken. Weeg je 75 kilo, dan heb je 150 gram aan eiwit nodig om de groei van jouw spiermassa te optimaliseren.

 

Waar zitten eiwitten in?

Essentieel eiwit komt veelvuldig voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, alle zuivelproducten en eieren.
Plantaardige voeding dat veel eiwit bevat zijn zaden, noten, groenten en granen. Bij de eiwitten die in de plantaardige voeding voorkomen, moet wel de kanttekening worden gemaakt dat ze niet over alle aminozuren beschikken. Eiwit uit dierlijke voeding wordt daarom hoogwaardig eiwit genoemd.

 

Voedingssupplementen om extra eiwitten binnen te krijgen

Achterop de verpakking van elk voedingsmiddel lees je hoeveel eiwit er per 100 gram in dat product aanwezig is.
Als je gaat rekenen hoeveel kilo`s aan etenswaren je moet wegwerken om de benodigde hoeveelheid eiwit binnen te krijgen, schrik je misschien in eerste instantie. Je moet het maar binnen zien te krijgen.

Gelukkig bestaan er voedingssupplementen met proteïnen als hoofdbestanddeel. Proteïne is een ander woord voor eiwit.
Een voedingssupplement zoals proteïne shakes maak je aan met melk of water waarmee je binnen mum van tijd een proteïne bom naar binnen kan werken. Proteïne shakes helpen jou eenvoudig om de gewenste hoeveelheid eiwit binnen te krijgen en zijn daardoor ontzettend populair onder (kracht)sporters.