Gezond ouder worden dat willen we allemaal wel. Ouder worden is iets waar niet iedereen even blij van wordt. Toch gaan we het niet tegen en komt er ieder jaar weer een jaartje bij op de teller. Wanneer je ouder wordt heb je nu eenmaal meer kans op kwaaltjes en vanaf het 75e levensjaar neemt de kans op hartziektes, beroertes, artrose en diabeters toe. Gelukkig zijn er heel veel manieren om gezond ouder te worden. Hier moet je alleen wel wat voor doen. 

Eet gezond 

Voeding is de brandstof voor je lichaam en heeft onwijs veel invloed op hoe jij je voelt en hoe je lichaam functioneert. Een voedingspatroon zoals mensen in de Blue Zones aanhouden lijkt het beste te zijn om gezond oud te worden. De Blue Zones zijn plekken waar mensen opvallend lang leven, zonder gezondheidskwaaltjes. Kenmerkend aan het voedingspatroon van mensen uit deze gebieden is ze niet veel vlees eten, slechts maximaal een keer per week. Verder wordt er weinig zuivel en suiker genuttigd en worden de nodige proteïnen uit bonen gehaald. Daarnaast maakt men veel eten zelf en zien we daar weinig kant-en-klaar maaltijden. Dit geldt ook voor het vlees en de vis die men eet; veelal zelf gehouden vee en zelf gevangen vis.

Blijf in beweging 

Voor iedereen is bewegen belangrijk, maar zeker als je ouder wordt is het belangrijk om in beweging te blijven. Helaas gebeurt het nog te vaak dat mensen op een bepaalde leeftijd stoppen met bewegen terwijl dat toch essentieel is om gezond oud te worden. Het beste is om iedere week minimaal 150 minuten licht actief te bewegen. Denk aan wandelen, fietsen, tuinieren, joggen of zwemmen. Kies wat het beste bij jou past en blijf het doen. Wandel bijvoorbeeld naar de markt, in plaats van snel op en neer te fietsen of de auto te pakken. Of probeer iedere werkdag te beginnen met 30 minuten wandelen. Op deze manier zit je al snel aan die 150 minuten beweging per week. 

Vergeet krachttraining niet

Spieren zijn super belangrijk voor het functioneren van je lichaam. Krachttraining zorgt ervoor dat je spierkracht behouden blijft. Daarnaast heeft het voordelen voor je mentale fitheid en je geheugen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je spieren krimpen. Ook het brein krijgt hiermee te maken. Hierdoor ontstaan kleine gaatjes in het brein, dit noemen we laesie. Het klinkt een stuk heftiger dan het is en iedereen krijgt ermee te maken. Waar wandelen en fietsen ervoor zorgen dat het volume van je hersenen toeneemt, zorgt krachttraining ervoor dat de witte materie van de hersenen toeneemt en daarmee ook de gezondheid van de hersenen. Om gezond ouder te worden is het dus zeker verstandig minimaal twee keer per week naar de sportschool of bootcamp te gaan om ook de spierkracht te blijven onderhouden. 

Train je balans 

Balans is super belangrijk om de kans op vallen te verminderen. Dit kun je trainen door bijvoorbeeld yoga te beoefenen of door dagelijks thuis een paar oefeningen te doen om de balans te verbeteren. Ga tijdens het tandenpoetsen bijvoorbeeld op één been staan en wissel dit om de 15 seconden af. 

Train het geheugen 

Natuurlijk zijn er veel geheugenspelletjes zoals puzzels en sudoku’s om de hersenen te trainen, maar er is meer! Zorg ervoor dat je hersenen actief bezig blijven. Dit kan al door kleine dingen af en toe te veranderen. Bijvoorbeeld door de prullenbak op een andere plek te zetten of wanneer je gaat wandelen altijd een ander rondje te lopen. Hierdoor houd je de hersenen bezig en train je het geheugen. 

Blijf in contact 

In contact blijven met mensen om je heen en daarmee ervaringen en emoties delen is essentieel voor een goede gezondheid. Wil je gezond ouder worden? Zorg er dan voor dat je in contact blijft met mensen. Zoek kennissen en vrienden op en praat met mensen over de dingen waar je mee zit. Elkaar opzoeken is al langere tijd lastig vanwege corona. Pak daarom wat vaker de telefoon om een praatje te maken, je hebt dat ding niet voor niets! Ook gezellig samen lachen is bevorderlijk voor een goede gezondheid. 

Vermijd alcohol en stop met roken 

Bekende boosdoeners zijn alcohol en sigaretten. Deze twee belemmeren je gezondheid en zeker als je ouder wordt kan dit tegen je gaan werken. Om gezond oud te worden kun je hier het beste helemaal mee stoppen of sterk verminderen. 

Slaap voldoende 

Voldoende slaap is nodig voor het herstel van het lichaam. Je hebt een goede nachtrust nodig om de volgende dag weer fris en fruitig op te staan en te genieten van de nieuwe dag. Daarnaast zorgt een goede en voldoende nachtrust ervoor dat alle bovenstaande adviezen je beter afgaan. Lukt het je niet om goed te slapen? Kijk dan eens of CBD olie je kan helpen. CBD olie zorgt voor meer balans en helpt slaapproblemen te verminderen. 

Al met al is een gezonde levensstijl super belangrijk om gezond ouder te worden. Dit sluit perfect aan bij de producten van Primal Health. Deze zijn allemaal 100% natuurlijk en geschikt voor zowel vegetariërs als veganisten. Bekijk in de webshop welke producten een mooie aanvulling zijn op jouw dagelijkse voeding.